יום ראשון, 22 בפברואר 2009

GI Weekend 12 - שנת ההקשבה

(ניוזלטר שבועי ללקוחות GI)
שלום חברים,

אם ביקרתם לאחרונה ברמת גן אז תנו לי לנחש - הייתם ברחוב תובל 12? אולי ז'בוטינסקי 33? או בן גוריון 2? אז בטח ז'בוטינסקי 138?
כן, לעיתים קרובות ביקור בבירת מכוני המחקר של ישראל משמעה עבור רובנו עוד קבוצת מיקוד במרקט ווטש, TNS, הגל החדש, שילוב או כל אחד אחר.
אבל בינינו, בשורה התחתונה - כמה אנחנו באמת לומדים מקבוצות מיקוד?

קבוצות המיקוד, שבמקור שימשו ככלי עזר לקבלת החלטות שיווקיות ועסקיות, הפכו לכלי לאשרור וכסת"ח יותר מכל.
האם 8 ה-"צרכנים הממוצעים" שמקבלים 200 שקל בשביל לשבת באקווריום ולענות על שאלות באמת נותנים לנו תובנות אמיתיות?
האם אין דרך טובה יותר לקבל תובנות צרכניות ולדעת מה השיחה על המותג שלי ועל הקטגוריה שלי?
אני מאמין שהשיח ברשת המעוצב על ידי אלפי גולשים יכול לתת לנו זווית הרבה יותר מעניינת על כך.

אנחנו בשנת מיתון, תקציבים יורדים, הצריכה יורדת ובכלל הצפי לשנה הקרובה לא נראה ורדרד.
אז אולי שנת 2009 צריכה להיות מבחינתנו - שנת ההקשבה.
59% מהצרכנים משתמשים במדיה חברתית (פורומים, בלוגים, רשתות חברתיות, טוקבקים) כדי לחלוק חוויות על מותגים.
להקשיב להם לא עולה כסף, אין עלויות הפקה, אין עלויות מדיה - אבל זה כן לוקח זמן ודי הרבה.
לדעתי זוהי השקעה הכרחית לכל מנהל מותג אשר עשויה להוביל להחלטות טובות ומפוכחות יותר.
כיום, אני לא נתקל בהרבה לקוחות אשר משקיעים מאמצים בהקשבה לשיחה המתנהלת עליהם.
אבל זה בסדר - גם בארה"ב רק 18% מהמנהלים מקשיבים באופן קבוע לשיחה על המותג שלהם.

1_
לא צריך ללכת רחוק - רוב רובה של השיחה ברשת מתנהלת
בפורומים של תפוז.
אני בטוח שלפחות כמה מ-1200 הפורומים שם רלוונטיים למותג שלכם. אז בואו נמצא אותם, נחיה בהם קצת ונחפש ביטויים רלוונטיים.
ישנה גם אפשרות להריץ
חיפוש על כל הפורומים.

2_
רוצים לבדוק את המותג שלכם בכל הרשת הישראלית?
בבקשה - היכנסו ל-
Omgili וגלו.
אתם מוזמנים לבדוק גם את
הבאז ואף להשוות למותגים מתחרים.

3_
החברים בגוגל נותנים לכם לבדוק עד כמה המותג שלכם מחופש עם
Google Insights.
הגדירו תקופת זמן, הגדירו מדינה ובדקו עד כמה אנשים מחפשים את המותג שלכם לאורך ציר הזמן.יש פיקים?
נסו להבין למה – קמפיין, מבצע, משבר, מזג אוויר או כל דבר אחר – ולמדו לעתיד.

4_
יש לכם מותג בינלאומי?
היכנסו לראות מה חושבים עליו בעולם באתר חכם בשם
Brand Tags, אשר מבקש מהמבקרים בו לתאר מותגים במילה אחת ומראה את התוצאה בענן ביטויים.
עשויות לעלות לכם טריטוריות מותגיות שכלל לא חשבתם עליהן.

5_
ויש שתי חברות שכבר הלכו הרבה מעבר להקשבה פאסיבית - סטארבקס ודל פיתחו פלטפורמות הקשבה לצרכניהם, מה שמכונה בעגה המקצועית crowdsourcing.

באתר
My Starbucks Idea מבקשת החברה מלקוחותיה לתת לה הצעות כיצד לשפר את חווית הסטארבקס שלהם בכל מימד אפשרי:
החל ממיקום הסניפים דרך עיצוב הפנים, הפרסום, טמפרטורת הקפה ועד הצעת מוצרים חדשים.
הגולשים לא רק מציעים, אלא גם מדרגים על מנת לתת לחברה פידבק מה המסה רוצה.
זוכרים שסטארבקס חילקה
קפה חינם ביום הבחירות? הרעיון הגיע מגולש לאתר.
הצעות אחרות שיצאו לפועל הן עריכת אירועי תרבות בסניפים, קפה חינם ביומולדת, כרטיס VIP, ארוחת בוקר חדשה, הנחה על קפה בספל מהבית ועוד ועוד.
הצעות שלא התקבלו, כמו קוביות קרח בטעם קפה, עדיין זכו להתייחסות יפה ובדיקת התכנות מהצוות של סטארבקס.
היוזמה של דל –
Dell Ideastorm – דומה מאוד אך ההצעות כמובן קצת פחות סקסיות מעצם התחום.

החברות מרוויחות מכל הכיוונים –
- הן יוצרות קשר יותר עמוק עם הצרכנים שלהן
- הן מקבלות אינסייטים צרכניים חשובים
- הן מצטיירות כחברות חדשניות הן בגלל היוזמה והן בגלל ההוצאה לפועל של הצעות הצרכנים
- הן מקבלות יופי של יח"צ לאורך כל המהלך

6_
ואחרי כל הרצינות אני לא אשאיר אתכם בלי קצת שטויות –
סרטון שצבר מיליונים של צפיות בימים האחרונים מראה
ילד בשם דיוויד בדרך חזרה מרופא השיניים אחרי הרדמה.


שיהיה שבוע של הקשבה...