יום שבת, 26 בנובמבר 2011

ניסיון נוסף לאייפון קילר

3 מיליון צפיות ב-3 ימים. לפרסומת.
זה ממשיך להדהים אותי איך כל פיסת מידע הקשורה לאפל עדיין מייצרת באז עצום. אבל זה לא היה קורה לולא הקמפיין החדש של סמסונג שהושק השבוע היה באמת חכם, שנון ומופק היטב, אחד מהקמפיינים הטובים שראיתי בקטגוריה.

האסטרטגיה בקמפיין החדש לא ממש פורצת דרך. סמסונג ממש איננה החברה הראשונה אשר ניסתה להתמודד עם מוביל השוק דרך הליכה ראש בראש מולו. זו אפילו לא יצרנית הסלולר הראשונה שעשתה זאת - גם מיקרוסופט הגחיכה את משתמשי האייפון בספוט הנהדר ל-Windows Phone.


אבל בעוד מיקרוספוט דיברה על משתמשי סמארטפונים באופן כללי, למרות שהיה ברור שמדובר בעיקר על משתמשי אייפון, סמסונג לא מתביישת ומכוונת את קניה ישירות לאייפון. כיום כבר ברור לכולם שהאייפון איננו הסלולרי הטוב בעולם מבחינת פיצ'רים, ישנם מכשירים רבים עם עיצוב מתחרה, מסך גדול יותר, מהירות גבוהה יותר וכיו"ב. אך כפי שאפל מעולם לא תקשרה את הפיצ'רים של מוצריה אלא רק את חווית המשתמש האפלית הידועה, כך גם למרבית לקוחותיה לא ממש אכפת מאותם הפיצ'רים, והם יישארו נאמנים למותג למרות מפרט מרשים יותר אצל המתחרים. לפעמים זה אפילו מגוחך כמו בסרטון הבא שהפך לסופר ויראלי.


בסדרת הספוטים החדשה מגחיכה סמסונג את דפוסי ההתנהגות האלה של משתמשי האייפון תוך שהיא מייצרת להם דימוי ילדותי בהשוואה למשתמשי הסמסונג גלקסי הבוגרים והמתוחכמים יותר, בסוג של Axe מול Old Spice. מוטורולה ניסתה לעשות משהו דומה בעבר בקמפיין Droid, אך גם שם האייפון עצמו לא הוזכר, והניגוד היה בין נשיות לגבריות, ולא בין ילדותיות לתחכום.

בקרב הצרכנים שוררת אכזבה רבתי בעקבות העיכוב בהשקת אייפון 5, והמכשיר, הנמצא בשוק בעיצוב הנוכחי כבר יותר משנה וחצי, מתחיל להרגיש מעט מיושן, בעיקר שגם ה-4S לא סיפק רבות מהיכולות של מכשירים אחרים. סמסונג מנצלת זאת ומנסה לשכנע צרכנים שלחכות לאייפון כאשר בחוץ יש כבר מכשירים טובים יותר רק כי "זה לא אייפון" זו התנהגות ילדותית (אפילו ה-hashtag בטוויטר הוא #stopwaiting). לוקיישן הפרסומת הוא התור האינסופי הידוע מחוץ לאפל סטורס בהשקות מוצרים חדשים תוך הגחכת ההתייחסות הילדותית להשקות כאירוע היסטורי ( "we're only 9 hours away", "this is an event"). הדיאלוגים הם הקצנה של התבטאויות ילדותיות למדי שכולנו כבר שמענו - המעקב האובססיבי והמעט פאתטי אחר כל פיסת מידע אודות המכשיר החדש, הקנייה של המכשיר כדי לזהות את עצמך כמגניב וקריאיטיבי ("I could never get a Samsung, I'm creative. -Dude, you're a barista"), והתירוצים המגוחכים מדוע לא להחליף למכשיר מתקדם יותר ("It has the retro thing which I like").

לסיכום, קמפיין מעולה עם אינסייטים חדים, ליהוק מצוין, הפקה מרשימה ואפילו אסטרטגיית מדיה חכמה. אבל עם זאת, בינתיים אני מעדיף להישאר ילדותי.