יום רביעי, 2 במרץ 2011

האם רשתות חברתיות מפולחות הן הדור הבא?

לא מזמן עבדתי על פרוייקט בנושא המדיה החברתית בארה"ב. בתור בחור פשוט מהלבנט לא ממש הייתי מודע לדפוסי הגלישה של גולשים אמריקאיים אבל הנחתי שמדובר בכל הרשתות אשר שמעתי עליהם ומייצרות באז אינסופי בשיח השיוו(גי)קי האינסופי.

בעוברי על דירוג הרשתות החברתיות בארה"ב לא הופתעתי מהמקומות הראשונים - פייסבוק מוביל בבטחה, לאחריו מייספייס וסוגר את השלישיה טוויטר. אבל מה הלאה? פורסקוור? לינקדאין? גוואלה?

ממש לא. אלה אולי מעוררות באז בקרב קהילות השיווק והטכנולוגיה אבל במקומות הבאים נמצא את הדור הבא של הרשתות החברתיות - הרשתות המפולחות.

מה ז"א מפולחות?
אם במקומות הראשונים נמצאות הרשתות שפונות לכו-לם, אז במקומות הבאים יש לנו רשתות שמשרתות צרכים ספציפיים ומטרתן לא להחליף את פייסבוק, אלא להוסיף פונקציונליות שפייסבוק לא מציע. הרשתות הנמצאות במקומות הבאים מבחינת טראפיק - Tagged ו- My yearbook - מתממשקות לפייסבוק ונועדו דווקא להכיר אנשים חדשים בעלי תחומי עניין דומים ולא לדבר עם החברים הקיימים, מה שרובנו עושים בפייסבוק (שימו לב לגרף - פייסבוק משמש לקשר עם חברים קיימים בשיעור כפול מלהיכרות עם אנשים חדשים). גם לינקדאין הרחיב את פונקציונליות הקבוצות שלו בשנה האחרונה, כך שהוא מעודד היכרות עם אנשים חדשים בעלי תחומי עניין מקצועיים משותפים. במקרה שלי זה אפילו הוביל למספר מפגשים בעולם האמיתי וגם לראיון עבודה.

אבל פילוח איננו קיים רק בתחומי עניין, הוא יכול להיות גם בחברים עצמם. אם בקיצון אחד מצאנו את הרשתות שמאפשרות להכיר אנשים חדשים, אזי בקיצון השני הרשתות מפולחות דווקא יצמצמו את מעגל החברים. הרי כולנו שמנו לב שרשימת חברי הפייסבוק שלנו די יצאה משליטה כאשר הניוז פיד מציף חדשות סופר לא רלוונטיות כמו תמונות מהחופשה בגיאורגיה של יוסי שלמד אתכם תושב"ע בכיתה ז'. בנוסף, גם אנחנו לא ממש מרגישים בנוח לחלוק תמונות אישיות כאשר גם החברים מהעבודה וגם יוסי מתושב"ע יכולים לראותן. לכן הוקמה Path, רשת חברתית חדשה שהושקה לפני כחצי שנה ומוגבלת ל-50 איש (מאחר וע"פ מחקר באוקספורד זהו המעגל החברתי הרלוונטי האידאלי).
עיקר הפונקציונליות של הרשת היא שיתוף תמונות שצולמו במכשירים סלולריים, וכעת אלה יכולות להיות גם תמונות אישיות יותר מאחר ומדובר במעגל המצומצם של משפחה וחברים קרובים. בינתיים יש לרשת כמה מאות אלפי משתמשים בלבד אבל הרעיון רלוונטי ועשוי לדעתי להצליח, אך רק במידה ויהפוך מאפליקציה עצמאית לחלוטין לאינטגרטיבי עם פייסבוק בדומה לרשתות לתחומי עניין משותפים הנ"ל. בסה"כ אני צופה עתיד חיובי למעגלי חברים מפולחים, בין אם הם יווצרו כפיתוח עצמאי של פייסבוק (Groups הוא הצעד הראשון) ובין אם הם יהיו סטרטאפים שיתממשקו לפייסבוק. בכל מקרה פייסבוק חייב להיות חלק מהמשוואה.

(תודה למיכל סלונים ונדב רביב על ההשראה)