יום שישי, 25 בפברואר 2011

אייפון שאפשר גם לדבר בו

רק מי שהיה בעלים של מכשיר סלקום בסוף שנות ה-90 יכול להבין מה זה להיות בעלים של אייפון בניו יורק ב-2011. בישראל כבר שכחו מזמן איך זה מרגיש ששיחה של 10 דקות מתנתקת 3 פעמים וגם בזמן השיחה קשה לקלוט יותר מכמה מילים. לצערי ולצער מיליוני אמריקאים אחרים בהשקת האייפון בסוף 2007 העניקה אפל בלעדיות ל-AT&T על המכשיר, זאת בניגוד לישראל בה כידוע כל הספקיות מציעות את האייפון. שיתוף הפעולה היה אפקטיבי לשני הצדדים, כאשר AT&T זכתה ביתרון תחרותי אמיתי בעולם שנשלט עד אז ע"י קומודיטיז, ואפל זכתה לשותף אסטרטגי אשר עזר לדחוף את המכשיר באגרסיביות לשוק האמריקאי. אך הטענות שנשמעו פעם אחר פעם הם שהאייפון הוא הכל מלבד טלפון. ואכן, ביצועי השיחה האייפון בינוניים מאוד אבל חלק גדול מהאשמה אפשר לתלות ברשת הנוראית של AT&T ולא באפל עצמה. לפני שבועיים סוף סוף נגמר עידן הבלעדיות והמתחרה Verizon החלה להציע אף היא את האייפון.

בהשקת האייפון אפל ו-AT&T היו מסונכרנות ברמה השיווקית - שתיהן רצו לכבוש נתח שוק. כעת, אפל ו-Verizon לא בהכרח באותו המצב. אפל רוצה כמובן להגדיל את נתח השוק של האייפון ולהגיע לעוד לקוחות מבלי לפגוע בקהל האייפון הקיים של AT&T. מנגד, Verizon רוצה להוכיח מדוע היא בחירה טובה יותר ללקוחות המעוניינים באייפון ואין להם שום סנטימנטים ל-AT&T, כמו שכבר ראינו בפרסומות שלהם בשנים האחרונות.


אז מה עושים?

הספוט של Verizon שהושק בסופרבול ממשיך בצורה חכמה את קמפיין Can you here me now? הקלאסי, שתקשר את איכות הרשת המצוינת, ונותן עקיצה ל-AT&T בכך שעכשיו סוף סוף אפשר לקלוט משהו באייפון.


הספוט של אפל שהושק בשבוע שעבר לא היה יכול לדבר על ההבדלים בין הספקים מאחר וברור ששותפתם הותיקה AT&T תהיה בחסרון. לכן התמקדו בספוט דווקא בדברים המשותפים בחווית האייפון. שימו לב שלא מזכירים בספוט ולו לשנייה את אלמנט השיחה עצמה אלא רק גלישה, אפליקציות, מוזיקה וכיו"ב.


ובינתיים אני תקוע עם AT&T...