יום שלישי, 26 ביולי 2011

קמפיין ראשון באינסטגרם!

מה אומר לכם השם אינסטגרם (Instagram)? אם אתם גיקים של אייפון אולי אתם כבר חלק מ-5 מיליון המשתמשים באפליקציית האייפון אשר שינתה את פני שיתוף התמונות החברתי ב-2011. אינסטגרם, אשר הושקה בסוף 2010 והפכה לאחת האפליקציות הפופולריות באפסטור, למעשה המציאה מחדש את שיתוף התמונות מסמארטפונים לרשתות חברתיות והפכה את התהליך לפשוט, מהיר ואינטואיטיבי, זאת בניגוד לאפליקציית פייסבוק הבינונית לכל הדיעות בה המשימה היא סבוכה למדי.
לאינסטגרם שני יתרונות בולטים. הראשון הוא שיתוף פשוט של תמונות מהסמארטפון במגוון רשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר ופורסקוור בצורה סימולטנית. השני הוא היכולת להפוך תמונות רגילות ומשעממות ליצירות אמנות של ממש בקליק אחד ע"י הוספת אחד מעשרות הפילטרים של אינסטרגם לתמונות.

האפליקציה הפכה בחודשים האחרונים לסטנדרט שיתוף התמונות החברתי 
ועם בסיס משתמשים כל כך משמעותי ונחשק נשאלת כמובן השאלה איך מותגים יכולים להשתלב בפלטפורמה. באופן טבעי מותגים החלו ביצירת פרופילים מותגיים כפי שהם רגילים בפייסבוק וטוויטר. הראשונים להצטרף היו מותגים הידועים כ-early adopters כמו סטארבקס, רדבול, ברברי ו-CNN, שכבר הגיעו לסביבות ה-50 אלף עוקבים.
        

אבל עד כה התקשורת המותגית באינסטגרם הזכירה את תקופת הגישוש של מותגים בטוויטר או בפייסבוק, כלומר חד-כיוונית למדי - המותג חולק עם עוקביו תמונות אך לא ממש יוצר דיאלוג, מקשיב להם ונותן להם להשפיע. אז הנה סוף סוף בא קמפיין אינסטגרם ראשון  - סוני מיוזיק מקדמת במאמצעות אינסטגרם את אלבום הבכורה של להקה בריטית חדשה בשם The Vaccines. בקמפיין זה מנצלים סוני בצורה חכמה את התוכן האינסופי שיוצרים המשתמשים באינסטגרם - התמונות - ורותמים אותו לטובת המותג. הרעיון פשוט מאוד - צלמו תמונות מפסטיבלים, הוסיפו את הטאג vaccinesvideo#, והתמונה שלכם תהיה חלק מקליפ הבכורה של הלהקה. אז אין פה תובנה מהפכנית, אין פריצת דרך טכנולוגית, וגם אין השקעה כספית מצד המותג - אבל זו כל החוכמה. כל הרעיון מבוסס על מינוף של תורת מדיה חברתית שכולנו כבר מדקלמים מתוך שינה אל פלטפורמה חדשנית ופופולרית, אשר עדיין איננה סובלת מעומס תכנים שיווקיים. אתר הקמפיין >> 




מה העתיד של שימוש מותגים באינסטגרם? הפלטפורמה נראית כמתאימה במיוחד למותגים אשר יכולים להציע תוכן ויזואלי על בסיס קבוע, כמו רדבול אשר מפיקה אירועי מותג בלי סוף, ומותגי מדיה, בידור ואופנה אשר התוצרים שלהם כמובן מאוד ויזואליים. ואכן, נדמה שמותגי אופנה הם המאמצים הגדולים של אינסטגרם בינתיים. חברות אחרות, כמו למשל חברות מוצרי צריכה, תצטרכנה לחשוב עמוק יותר איך משתלבים בפלטפורמה, אחרי הכל יש גבול לכמה תמונות של משחת שיניים קולגייט יכולה לשתף. בכל מקרה, העתיד אינו טמון בשיתוף פאסיבי אלא ברתימת תוכן העוקבים באמצעות טאגים, אך אני מאמין שזה לא צריך להיות קמפיין standalone כמו הקמפיין של סוני אלא אחד מהשניים: קמפיין חוצה מדיות אשר אינסטגרם היא חלק קטן אבל חדשני בו, או שילוב הפלטפורמה באירועי מותג אשר הינם קלאסיים לשיתוף תכנים ויזואליים. מייק דם סיי צ'יז.