יום חמישי, 17 ביוני 2010

נבדל בחסות הודית

אז למרות שאני חי במדינה שכדורגל מתגמד בה לעומת ענפים אחרים ולמרות שמשחקי המונדיאל מתקיימים בשעות שכולם בעבודה אני עדיין מרגיש את התחושה המיוחדת שמלווה את כולנו כל 4 שנים.
המונדיאל הוא גם הזדמנות ייחודית למפרסמים.
מדוע? בעידן של תכנים טלוויזיונים אונליין, VOD ומכשירי הקלטה דיגיטליים, הצטצמו מאוד הזדמנויות הנגיעה בצרכנים באמצעות טלוויזיה ובמיוחד ההגעה למסות גדולות. מתי כן יש לטלוויזיה יתרון? כאשר מדובר בתכנים בהם השידור החי הינו בעל משמעות. לא במקרה 6 מ-10 מהסדרות הפופולריות בארה"ב השנה הן תוכניות ריאליטי. מלבד ריאליטי ההזדמנות המרכזית לנצל את עוצמת השידור החי היא משחקי ספורט.
אבל יש רק אירוע ספורט אחד גלובלי לחלוטין. אירוע אחד בו חברה יכולה להגיע לצרכנים מסביב לעולם בו זמנית ולזכות במיצוב יוקרתי של ענק גלובלי. אירוע אחד שקורה החודש. (ואל תגידו לי אולימפיאדה, אין מה להשוות מבחינת עוצמת הרגשות והאינטנסיביות).

אז מי הם המותגים אשר השתלטו על החסות היוקרתית ?
בין המותגים לא נופתע למצוא את קוקה קולה, מקדונלדס, אדידס, ויזה, סוני, באדוויזר, מותג השמנים קסטרול, מותג הצמיגים קונטיננטל, יונדאי וחברת התעופה Emirates.
מה משותף לכולם? כולם מותגים גלובליים מוכרים מאוד ורובם ממדינות המערב כאשר רק יונדאי הקוריאנית ו-Emirates מאיחוד האמיריות יוצאות דופן.

אך הרשימה לא נגמרת כאן. אם אתם קוראים את הבלוג בטח גם אתם שמתם לב לשלטים על המגרש עם מותגים אנונימיים...
בצילום למעלה אפשר לראות על רקע השחקן הקוריאני, העומד להיות מתוקל, ספונסרים כמו MTN ו-Mahindra Satyam. מדובר בענקית סלולר אפריקאית ובענקית טכנולוגיה הודית. את רשימת הספונסריות משלימות Yingli, חברת אנרגיה סינית, ו-Seara, חברת מזון ברזילאית. אז כן, סדרי העולם המשתנים מגיעים גם למונדיאל והמדינות המתפתחות לראשונה משאירות את חותמן על אירוע הספורט הגדול בעולם. זהו צעד טבעי בהמשך למאמצי המדינות המתפתחות בשנים האחרונות ליצור מותגים גלובליים (כמו לנובו, האייר וטאטא) או לרכוש מותגים מערביים (כמו האמר, לנדרובר ויגואר).

מבחינתי ההפתעה הגדולה מכולן היא Mahindra Satyam אשר הינה חברת B2B מובהקת. חברת הטכנולוגיה ההודית היא היחידה שכל לקוחותיה הם גופים עסקיים. בחירה בפרסום באירוע ספורטיבי בינלאומי אשר רוב רובם של צופיו אינם רלוונטיים לחברה היא בחירה לא טריוויאלית, אני מתקשה להיזכר במפרסם B2B במונדיאל, אבל מעידה על החזון ארוך הטווח שלה להרחיב עוד יותר את היקף עסקיה במדינות מערביות.

לצערי חבלי לידה עדיין ניכרים בשפה הויזואלית של מותגי המדינות המתפתחות והם מחווירים מול ענקי המיתוג המנוסים והחדים של ארה"ב ואירופה. ושוב אני מתקשה להבין איך חברות ענק שופכות עשרות מיליוני דולרים על חסות במונדיאל אבל לא משקיעות כמה מאות אלפי דולרים במיתוג איכותי אשר ישדרג לחלוטין את הספונסרשיפ. טוב נו אולי עוד 4 שנים בברזיל.