יום רביעי, 28 ביולי 2010

האם בנק יכול להיות אמין?

אז נכון, ע"פ מדד המותגים הטרי של גלובס שני הבנקים הגדולים נמצאים בעשיריית המותגים המובילים בישראל. אבל בואו לא נשכח שהמדד מתבסס בעיקר על מימדים עסקיים ופיננסיים ופחות על תפישות צרכניות טהורות. אני בטוח שאם זה היה כך במבה או אפל היו עוקפים בקלות את הבנקים. ואכן, בנקים מתמודדים עם מציאות לא פשוטה בה היחס הבסיסי של הלקוח למותג היא בד"כ חוסר אמון ובכלל מחסור ברגשות חיוביים כלפי הגוף הזה שבעיקר לוקח ממך.

אבל למה בעצם אף בנק לא התמודד עם הבעיה המרכזית הזו?
למה אף בנק לא הכריז שהוא הבנק הכי אמין?
מי שאולי הכי קרוב הוא לאומי שטוען שהוא "איתך". גם מרכנתיל באיזור מאחר והוא "לאנשים ששונאים בנקים", למרות שלא ממש ברור כיצד הוא שונה מהם. הפועלים אולי מחויב לאמינות כי "הוא ראשון".
אבל אף אחד מהם לא מכריז בריש גלי - "אני אמין".
הסיבה הבסיסית היא שכולם מותגים ותיקים. כולם מותגים שלכולנו ניסיון איתם. כולם מותגים אשר גרמו מעצם היותם בנקים מפחי נפש למספיק אנשים בשביל לגרום להצהרה חד משמעית כמו "אני אמין" להישמע מופרכת.
מאותה סיבה הריברנדינג המוצלחים למדי של התקופה האחרונה נותנים דווקא יתרון מוצרי ולא יתרון ערכי או אמוציונלי כאשר אצל מזרחי-טפחות הכל פשוט ו-"לא סיפור" והבינלאומי מספקים לנו "בנקאות יצירתית".
היחיד שיכול לטעון לאמינות הוא מותג בנקאות חדש ללא תפישות קודמות וניסיון קודם אך במערכת בנקאות כה ריכוזית כמו בישראל זה לא יקרה.
בארה"ב דווקא כן.
ולכן החליט בנק שהושק בשלהי המשבר הפיננסי לקרוא לעצמו בשם שמיד מרמז על ערכיו - Ally Bank, או בנק שותף ובעל ברית. הבנק חרט על דגלו את האמינות כאנטיתזה לתפישה הרווחת כלפי הבנקים אשר רק הוקצנה בתקופת המשבר הפיננסי. הסלוגן שלו פשוט וישיר - Straightforward - ובהתאם מציע הבנק הצעות מוצריות שונות התומכות במיצוב הזה ומתקשר אותן בסדרת סרטונים המדמים סיטואציות בנקאיות נפוצות כאשר הלקוחות הם ילדים אשר מתקשים להבין את האבסורד שבסיטואציות.

עמלת שורה, עמלת פקיד, עמלת עו"ש, עמלת פק"מ, עמלת X:


המבצע ללקוחות חדשים בלבד:

ההצעה תקפה במגבלות הבאות בלבד:

מה ז"א לא ידעתם? לא שאלתם...


אנחנו עובדים רק בין 9 ל-3:

כאמור, אני לא מאמין שמותג בנקאות ישראלי קיים היה יכול לצאת עם קמפיין כזה. בטריטוריה המותגית שהם יכולים לחיות בה רובם עושים עבודה טובה למדי. אם יקרה הבלתי ייאמן ויושק מותג בנקאות חדש אולי הוא יהיה מסוגל להיכנס לטריטוריית האמינות הנחשקת.