יום שני, 16 באוגוסט 2010

האם יש לנו יותר מדי בחירה?

רובנו חיים בעולם של בחירה אינסופית. אנו נהנים ממגוון עצום של אפשרויות ועושים בחירות ללא הפסקה בכל בכל תחומי החיים. גדלנו לחשוב שמגוון הוא מאפיין של תרבות מערבית וחופשית, של עולם משגשג, של רווחה כלכלית, של מקסום האושר. אבל האם זה באמת כך?
בהרצאת
TED מרתקת תחת הכותרת "פרדוקס הבחירה" מספר הפסיכולוג בארי שוורץ מדוע המגוון הופך אותנו בעצם לאומללים:
  1. במקרים רבים הבחירה משתקת מאחר ואינסוף האפשרויות רק מבלבלות אותנו וגורמות לנו לדחות את הבחירה
  2. גם אם כבר הצלחנו לבחור באופציה אחת אנו מתקשים להיות מרוצים מהבחירה בגלל התחושה שאולי היינו יכולים לבחור טוב יותר
  3. סף הציפיות שלנו בעלם של אינסוף אופציות עולה ועולה כך שהתמורה לעולם לא תהיה מפתיעה לטובה אלא מקסימום משביעת רצון ובד"כ מאכזבת במידה מסוימת
  4. אנו מאשימים את עצמנו על כך שלא בחרנו מספיק טוב על אף שהכל היה פרוש לפנינו


אז מדוע נזכרתי בבארי שוורץ? כי המהלך החדש של ליוויס התקשר לי לסיפור אודות תהליך רכישת הג'ינס המתסכל שלו שמספר שוורץ בדקה ה-12:28. ליוויס הבינה שרכישת ג'ינס היא תהליך מתסכל מאוד מאחר ולוקח המון זמן למדוד עשרות ג'ינסים, המגוון העצום יוצר ציפיה לא ריאלית לג'ינס מושלם וגם משאיר אותנו עם התחושה שאולי ג'ינס אחר היה יושב יותר טוב.ליוויס מנסה לנטרל את התסכול ולעשות מהפיכה במידת ההתאמה של הג'ינס לגוף הנשי באמצעות CurveID (כן כן, נייקי התקשרו והתלוננו על ההשראה מ-NikeID).
ליוויס מתמודדת עם פרדוקס הבחירה כאשר היא מפשטת את העיניינים עם פיתוח 3 סוגי ג'ינס המותאמים ל-3 צורות גוף המכסות 80% מהנשים ומצילות את המודדות מטביעה בים של גזרות, מידות, צבעים וצורות. כך מצד אחד תהליך הבחירה הופך לפשוט יותר ומצד שני התוצאה אמורה להיות טובה יותר.


ליוויס כבר החלה לעזור בתהליך רכישת הג'ינס לפני מספר חודשים כאשר היתה הראשונה לשלב את ממשק הלייק של פייסבוק על מנת לעזור לצרכן לראות מה הג'ינסים הפופולריים ביותר, מה חבריו אהבו וכמובן גם לשאול אותם לדעתם. יהיה מעניין לראות האם דווקא ההתמודדות עם פרדוקס הבחירה הוא מה שיושיע את המותג המקרטע.
.