יום חמישי, 22 בינואר 2009

GI Weekend 8 - רוכבים על גל ה-Hope

(מייל שבועי ללקוחות GI)
שלום חברים,

ונתחיל בשאלה קטנה – באיזה מהפרזנטורים הבאים הייתם בוחרים לעמוד בראש הקמפיין הבא שלכם?

תרשו לי לנחש שגם אם הייתי מציע לכם בחינם כל אחד מהם או את כולם בעסקת חבילה הייתם דוחים בנימוס את הצעתי.
בלי קשר לדעות הפוליטיות שלכם, אני חושב שכולנו מסכימים שפוליטיקה בישראל זה עסק לא נקי במיוחד.
בטח לא משהו שהייתי רוצה לערב בו את המותג היקר שלי.

להבדיל, הפך ברק אובמה, בקמפיין השיווק המבריק בהיסטוריה, לאדם ולמותג הכי פופולרי בארה"ב.
ג'ון מקיין אפילו העלה את השאלה "האם אתם רוצים לבחור סלב לנשיא?"
באחד מסרטוני הבחירות המדוברים ביותר.

אובמה הצליח לנכס לעצמו בקמפיין לא מעט ערכים נחשקים אך בראש החץ עמדו המסרים Change ו-Hope, שהם בעצם שני צדדים של אותו מטבע.
והרי Hope הוא הבסיס לכל תורת המיתוג המודרני.
חברים, גם אם אתם אומרים לחברים שלכם שאתם עובדים בעסקי המזון, הפיננסים, הרכב או הסלולר, כולנו בסופו של דבר עובדים בעסקי ה-Hope.
אנחנו לא מוכרים דגני קרנצ'ים אלא Hope להיראות חטובה יותר.
אנחנו לא מוכרים קרן כספית שקלית אלא Hope לשקט נפשי.
אנחנו לא מוכרים נייקי אייר זום אלא Hope לביצועים מרשימים.
אנחנו לא מוכרים לוטו שיטתי אלא Hope לחיים נוחים יותר.

אובמה החדיר ללב האומה האמריקנית Hope אשר התפשט במהירות לכל תחומי חייהם.
חברות אמריקניות רבות, ובראשן פפסיקו, זיהו את ההזדמנות ויצאו במהלכים מחוסרי בושה במטרה לעלות על עגלת ה-Hope.

1_
לא כל יום חברת ענק בינלאומית משנה את כל השפה התקשורתית שלה כולל הלוגו.
פפסיקו עשתה את זה בחודשים האחרונים לכל פורטפוליו המשקאות שלה.
אומנם לא שינוי עצום אבל עדיין גורם לך לחשוב למה לשנות לוגו ותיק ואהוב שתאמינו או לא - כמעט לא השתנה משנת 1943.
כאשר ראיתי לראשונה את הלוגו החדש הנחתי שהשינוי היה קשור לירידה המשמעותית במכירות בשנים האחרונות אל מול שיאי מכירות ורווחים אצל המתחרה הקטנטנה מאטלנטה,
אך במקביל תהיתי לעצמי האם הדמיון ללוגו של אובמה הוא מכוון או מקרי.

חשיפת קמפיין 2009 של פפסי סיפקה לי את התשובה כאשר גם השפה הגרפית התגלתה כמאוד "אובמית" ובעיקר בולט השימוש בלוגו פפסי בתור האות O במילים, בדיוק כמו בקמפיין אובמה.
בנוסף, גם המסרים בקמפיין כמעט זהים – "yes you can" ו-"Hope" והלוק&פיל מאוד מזוהה עם עולם הערכים של אובמה - אופטימיות, אחדות, התלהבות ותקווה.

כמה דוגמאות לשימוש ב-O של לוגו אובמה:



ומנגד כמה משלטי החוצות החדשים של פפסי:



פרסומת הטלוויזיה >>

קמפיין האינטרנט, תחת הכותרת Refresh Everything, משלים את התמונה, כאשר הוא מבקש מהגולשים בלי בושה - “Help us refresh America” – דרך העלאת סרטונים בהם הם פונים אל הנשיא החדש בבקשות לשינוי באמריקה.
סרטון הקמפיין >>
אתר הקמפיין >>

אז נכון, חברות כבר עשו שימוש מסחרי באייקונים מונומנטליים כמו צ'ה גאוורה, ג'ון קנדי, קית' הרינג ועוד רבים וטובים, אבל מעולם לא שינתה חברה כ"כ גדולה ומרכזית את הלוגו שלה והשפה הגרפית שלה ע"פ אייקון פוליטי, ואפילו מכהן.
ימים יגידו אם זה ניצול הזדמנות קריאיטיבי גאוני או טעות היסטורית.

2_
מסר מרכזי ובולט בקמפיין הבחירות של אובמה היה – Vote, מסר שאכן הצליח בסופו של דבר להוציא מיליוני אמריקניים אדישים להצביע לראשונה.
סטארבקס הצטרפה לעדר והבטיחה קפה חינם ביום הבחירות לכל מי שיצביע.
>>
הסלוגן היה ציני להדהים - "You and Starbucks – it's bigger then coffee".
להזכירכם חברים, מדובר בפאקין קפה.

לאחר נצחון אובמה שכרה החברה את MC Yogi, אמן הוידאו שיצר את
אחד מסרטוני התמיכה באובמה הפופולאריים ביותר ב-youtube.
יוגי יצר קליפ דמוי אובמה לסטארבקס עצמה, בו היא מכריזה על הקמת תנועת התנדבות ומבטיחה קפה חינם לכל מי שתורם לקהילה, בדיוק המסר המרכזי של אובמה בנאום ההשבעה שלו.
מתי היתה הבכורה של הסרטון? ניחשתם נכון – בטקס ההשבעה עצמו.
הציניות בשיאה, צריך לראות כדי להאמין.
סרטון הקמפיין >>
אתר הקמפיין >>

3_
יצרנית הגלידה Ben & Jerry's ידועה בחוש ההומור המפותח שלה, שבולט גם בתקשורת השיווקית אבל גם בשמות הגלידות הגאוניים, המקבלים השראה מאייקונים ידועים.
מי יכול לשכוח טעמים קלאסיים כמו Cherry Garcia (ע"פ ג'רי גרסיה מהגרייטפול דד), Mili Vanilla (ע"פ מילי ונילי) ו-Sherbet Hoover (ע"פ הנשיא לשעבר הרברט הובר).
החברה קיבלה השראה
מפוסט בבלוג הרשמי של אובמה בעל הכותרת !Yes Pecan, והחליטה ליצור טעם חדש בשם הגאוני הזה.

4_
גם IKEA החליטה לרכב על גבי המסרים שהחדיר אובמה.
שלטי החוצות שלה נושאים היום כותרות מוכרות למדי -
"Change begins at home"
"Embrace Change"
"Change is good"

חלון הראווה שלה בוושינגטון שמעוצב כחדר הסגלגל בבית הלבן:

וקמפיין האינטרנט מזמין אתכם לעצב את החדר הסגלגל ברהיטי IKEA >>

5_
וכמובן ישנן חברות שנהנות מיחסי ציבור במיליוני דולרים סתם כי הנשיא הנבחר אוהב את מוצריהן.
בראש ובראשונה, נהנית RIM, יצרנית
בלקברי, הסלולרי שאובמה לא מוכן לוותר עליו למרות דרישת שירותי הבטחון ("הם יהיו חייבים להוציא את הבלקברי ממני בכח").

משקפי השמש של ריי-באן נהנות גם הן מאפקט ה-coolness של אובמה:

והמבנה הספורטיבי של הנשיא החדש לא ממש פוגע ביצרנית נעלי הספורט אסיקס:


ואנחנו נשארים פה עם ציפי, ביבי וברק במערכת בחירות מפוהקת.
נו טוב...