יום ראשון, 11 באפריל 2010

אז למה TED כל כך מצליח?

אתמול הייתי באירוע TED מקומי פה באוניברסיטה, מה שנקרא TEDx.
אני מניח שכבר שמעתם על TED, אירוע שנתי שמתקיים בסיליקון וואלי בו מיטב האנשים בתחומים שונים (שבמקור היו אמורים להיות Technology, Entertainment, Design) נותנים נאומים קצרים ומעוררי השראה. TED לא היה ממש במודעות של אנשים מחוץ לבועה הקליפורנית עד לסוף 2006, אז TED החלו להציע את התכנים באתר שלהם ובערוץ YouTube.

נשאלת השאלה למה בעצם TED מצליח כל כך?
חסרים כנסים? חסרות הרצאות? חסרים תכנים באינטרנט? מה כל כך מיוחד ב-TED שהפך אותו לתופעה חוצת גבולות?
  1. פונה לכולם - בניגוד לרוב הכנסים TED לא עוסק בתחום בודד. מטרתו לעורר השראה בתחומים מגוונים לקהלים מגוונים ולכן הוא פונה לכולם בצורה פשוטה ולא מקצועית
  2. Production Value - איכות ההפקה גורמת לצופה לתפוש את הסרטון בצורה שונה. הצילום ב-HD, בכמה מצלמות, כאשר הדובר נמצא על במה ענקית באולם חשוך יוצרים את תחושת ה-"Talk of their lives". זה לא עוד נאום בכנס. זה מרגיש כאילו כל החיים של הדוברים הובילו אותם לרגע הזה ומעורר בצופה תחושה שהוא חלק ממשהו גדול.
  3. נוחות - כל התכנים נמצאים באתר אחד, עם גישה נוחה ומקוטלגת, כולל כתוביות שנוצרו ע"י הגולשים וכמובן חינמי. כאשר יש לך קצת זמן להעביר לא צריך לשבור את הראש בחיפושים. הכל ב-TED.com.
  4. מיתוג - הכנס נעשה ע"י אנשים שמבינים שיווק. השם חד ופשוט. הלוגו עוצמתי ומזוהה. הבמה הגדולה והאולם החשוך, כאשר רק TED כתום וגדול והדובר מוארים, הם חלק מהמותג הייחודי. גם תת המותגים שנוצרו שומרים על ההילה שהתפתחה מהכנס המקורי.
  5. נואמים - לאורך השנים נאמו ב-TED מיטב האישים מרחבי העולם ובעצם מיצבו אותו כאחד המקומות היוקרתיים והנחשקים לתת בו הרצאה. בעוד שבכנסים אחרים צריך לחזר אחרי נואמים ולשלם סכומי עתק, ב-TED הנואמים מקבלים קודם כל גושפנקא לכך שהם חשובים ומעניינים מספיק. ושוב האלמנט של ה-"Talk of their lives" גורם להם להתייחס בצורה שונה לחלוטין ובאמת לתת חוויה בלתי נשכחת.
  6. סיליקון וואלי - אם יש מקום שמייצג את ה-Innovators וה-Early Adopters שבמחזור חיי המוצר זה סיליקון וואלי. ברגע שמשהו מתחיל לעורר שיחה ודיון משמעותיים שם הסיכויים הם שהוא יפרוץ את הבועה דרך מדיה חברתית וקונוונציונלית.
בשורה התחתונה - האם ה-TEDx שהייתי בו שונה מכנסים קודמים? האם הנאומים היו טובים יותר? האם יותר נהניתי?
התשובה היא שבסופו של דבר נואמים הם נואמים וקשה לומר שהנאומים היו ברמה אחרת, אבל היתה התרגשות באוויר, היתה תחושה אחרת של התחברות למשהו גדול יותר וזה נתן לכל החוויה אופי שוני לחלוטין. יאללה תהנו ב-TEDx Tel Aviv עוד שבועיים.