יום שישי, 24 באפריל 2009

GI Weekend 19 - המדיה החברתית עוברת לסלון

(ניוזלטר שבועי ללקוחות GI)


השבוע האחרון היה באמת יוצא דופן כאשר לראשונה שני קמפיינים שמקורם במדיה החברתית הופכים לחדשות החמות ביותר, זוכים לאינספור כתבות בכל המדיות והופכים לנושאי שיחות סלון לגיטימיים.
ביננו, מישהו מכם לא ראה את סוזן בויל הסקוטית מזמרת לעיני השופטים הנדהמים ב-"כוכב נולד" הבריטי?
ומישהו מכם הצליח איכשהו להימנע ממבול כתבות הטוויטר שנפלו עלינו השבוע בכל עיתון וערוץ?
שני מהלכי השיווק הגאוניים הובילו לגלובליזציה האולטימטיבית כאשר כל העולם המערבי דיבר השבוע על אותם הנושאים.

1_
טוויטר (ואני לא אחזור מה זה כי כבר קראתם את זה בעשרים כתבות השבוע) נולד בשנת 2006, ומאז לא באמת הצליח להתרומם. ז"א האפליקציה צברה משתמשים אך לא הגיעה לציבור הרחב וחלק גדול מהמשתמשים עדיין היו סוג של גיקים. לדוגמא, קמפיין אובמה בטוויטר כוון לצעירים בעלי שליטה טכנולוגית גבוהה.
בחברה הבינו שכדי לעשות את הפריצה האמיתית הם צריכים לעשות משהו גדול.
בקמפיין מבריק הושקה תחרות "אותנטית" בין אשטון קוצ'ר, סלבריטי בדולר ובעיקר בעלה של דמי מור, לערוץ CNN.
האתגר – מי יגיע ראשון למיליון איש אשר עוקבים אחריו.
התחרות הפכה להיסטריה תקשורתית אשר הגיעה לכל אדם בארה"ב ובהמשך לכל העולם המערבי. מדהים כמה עוצמה יש לישבן של דמי מור.
ואכן האתר הגדיל את הטראפיק ביותר מ-100% מאז החלה התחרות הביזארית.
תיאוריית מחזור חיי המוצר של ג'פרי מור המתוארת בספרו המונומנטלי
Crossing the chasm טוענת שעל מנת שמוצר טכנולוגי ישרוד ויצליח עליו לחצות סף מסוים (Chasm-תהום) של משתמשים על מנת שייווצר אפקט גידול מתמיד במשתמשים אשר יהפוך בסופו של דבר את המוצר לנפוץ ומקובל בקרב רוב האוכלוסיה.
להזכירכם, פייסבוק לא חצה תהום זאת עד אשר הוא נפתח לכלל הגולשים (מעבר לסטודנטים אמריקניים בלבד).
אני מאמין שהחודש, כאשר חלק גדול מהציבור האמריקאי נחשף לטוויטר, חצתה החברה את אותה תהום.


ערן ארדן אמר לי השבוע – "יש לי חשבון טוויטר כבר יותר משנה ורק השבוע פתאום המוני אנשים מתחילים לעקוב אחריי".
כן, הקמפיין עבד בצורה מופלאה.
לקוח ביקש ממני השבוע מצגת כיצד משווקים בטוויטר, כן בטוויטר – אפליקציה שפחות מ-2000 גיקים ישראלים משתמשים בה.
כן, הקמפיין עבד בצורה מופלאה.
דודה שלי שאלה אותי השבוע מה זה הטוויטר הזה.
כן, הקמפיין עבד בצורה מופלאה.

2_
אתרי הוידאו כבר מזמן חצו את התהום. youtube הוא הרי האתר ה-4 בטראפיק בישראל וה-3 בטראפיק בעולם.
שום דבר לא התקרב למקרה של סוזן בויל, אשר כבר עברה את 100 מיליון הצפיות בשבוע האחרון (!).
אל תטעו – גם כאן מדובר בקמפיין לכל דבר.
מפיקי התכנית הבינו שלגברת יש פוטנציאל ויראלי אבל הצליחו למקסם את הפוטנציאל מאחר והחבר'ה באמת מבינים אינטרנט.
זמן קצר לאחר התוכנית "הודלף" לאתרי הוידאו השונים קטע בן 7 דקות אשר נערך במיוחד לאינטרנט וכולל כל מה שאתם יכולים לצפות בסרט הוליוודי - פתיחה, בניית מתח, הזדהות עם הגיבור, טוויסט מפתיע בעלילה ולבסוף קתרזיס מזכך.
ואל תטעו – לא סתם נבחר שיר מ-"עלובי החיים".
ואל תטעו – שופטי התכנית היו מודעים לחלוטין לקמפיין ושתפו פעולה בצורה מושלמת.
ואל תטעו – המפיקים שתפו פעולה עם youtube ואתרי וידאו נוספים על מנת שיקדמו מצידם את הסרטון ויתנו לו דחיפה ראשונית.
ואל תטעו – המפיקים הם אלה שהדליפו לאתרי הוידאו מספר ימים לאחר מכן סרטון נוסף המתעד
הופעה של בויל עשור קודם לכן.
מוצר מושלם ואסטרטגיית שיווק מושלמת הובילו לאחד מקמפייני המדיה חברתית הטובים בהיסטוריה. יש לי תחושה שהמשך העונהשל התכנית ישבור את שיאי הרייטינג הבריטיים של כל הזמנים.

3_

אני רואה מספר סיבות להצלחה המסחררת של הקמפיינים:
1. בבסיס שני המהלכים רעיון אחד פשוט וקל להבנה (התחרות ~ סוזן בויל)
2. שני המהלכים השתמשו בסלבס (אשטון קוצ'ר, דמי מור ~ שופטי "כוכב נולד")
3. שני המהלכים שתפו פעולה עם ערוץ טלוויזיה (ערוץ CNN ~ ערוץ iTV הבריטי)
4. שני המהלכים נעשו בשיתוף מלא עם המדיה האינטרנטית (טוויטר ~ youtube)
5. שני המהלכים תוכננו מראש להפצה קלה במדיה המסורתית
6. ואולי הכי חשוב - שני המהלכים לא נתפשו כמהלכים שיווקים

אלה הן 6 נקודות שכדאי לזכור במידה ואתם מתכננים קמפיין מדיה חברתית.