יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

התחייה של פורסקוור

כל מי ששאל אותי בחודשים האחרונים מה יקרה עם פורסקוור קיבל אותה תשובה. פורסקוור עומד למות.
מדוע? מאחר ומשתמשים רוצים קונסולידציה של כל השירותים החברתיים שלהם במקום אחד, והמקום הזה הוא פייסבוק, שפעם אחר פעם עושה עבודה מצוינת באימוץ קונספטים חברתיים מאתרים אחרים. לאחר השקת Facebook Places הייתי די בטוח שנחרץ גורלו של פורסקוור שלמרות הרעש הגדול שהוא עושה יש לו כ-4 מיליון משתמשים בלבד, פחות מ-1% ממשתמשי פייסבוק, והרבה פחות מ-30 מיליון משתמשי Facebook Places שהושק רק לפני חודשיים. פייסבוק גם הספיקו להשיק את Facebook Deals וכך זה נראה על האייפון שלי ליד המקדונלדס הקרוב - הטבה מיידית עבור צ'ק-אין במקדונלדס, במקרה זה תרומה.

אבל הנה מגיע המהפך.
המגזין Fast Company חושף היום שפורסקוור עובר מזירת משחקי הצ'ק-אין לזירת העסקים ומשיק שיתוף פעולה עם פפסיקו וענקית הקמעונאות Safeway במשהו שלפחות לי נראה כמו רעיון מהפכני שעשוי להביא להם ערך מוסף ומבודל מפייסבוק פלייסס. המטרה הראשונית איננה מכירות או רווחים אלא בעיקר יצירת מגרש ניסויים עם כמה מאות סופרמרקטים שיספק לשלושת החברות תובנות לגבי הצורה בה צרכנים משתמשים בפלטפורמות מבוססות מיקום וכיצד ניתן לרתום את התובנות האלה לאסטרטגיית שיווק רחבה יותר. פפסיקו שוב ושוב מוכיחה שהיא חברת מוצרי הצריכה המובילה בעולם שזה מגיע לשיווק דיגיטלי, וגם שזה מגיע לשיווק מבוסס מיקום שאף אחד עדיין לא לגמרי בטוח לאן הוא הולך, היא מרימה את הכפפה.

הרעיון הגדול - פתרון למפרסמים חסרי מיקום פיזי
מה ז"א? אם נביט במפרסמים שהשתמשו בפלטפורמות מבוססות מיקום (פורסקוור, גוואלה, yelp, פייסבוק פלייסס וכו') עד היום נראה בעיקר מפרסמים מתחום הריטייל מאחר והם בעלי מיקום פיזי בו ניתן לעשות צ'ק אין. כמה דוגמאות בולטות הן סטארבקס, מקדונלדס וגאפ שחילקו הטבות והנחות למבקרים בסניפיהן. מנגד, למפרסמים ללא מיקום פיזי כמו למשל חברות מוצרי צריכה לא היה שימוש של ממש בפלטפורמות האלה. שיתוף הפעולה החדש מציג קונספט חדשני - פורסקוור בונה פרופיל התנהגותי אשר מבוסס על הצ'ק-אינים של המשתמש תוך חיבור למועדון הלקוחות של Safeway. כך ניתן להציע למשתמש הצעות שכבר אינן בהכרח תלויות מיקום כמו למשל:
  • קופון הנחה למעיל של נורת' פייס בעקבות צ'ק-אינים רבים באתרים בחוץ בתקופת החורף
  • קופון הנחה לקולה זירו שעתיים אחרי צ'ק-אין בספורטק
  • באדג' ("עיטור" פורסקוור) של "מלך החוף" מפילפל בעקבות צ'ק-אינים רבים בחוף הים
בשורה התחתונה אני חושב שפורסקוור עושים צעד מבדל נכון ושוב הופכים עצמם לרלוונטיים. אם הניסוי פורץ הדרך הזה יעבוד אין מניעה שהפלטפורמה תהפוך לשולטת בזירת מועדוני הלקוחות ואולי תגרום ליתרון לגודל העצום של פייסבוק להפוך לפחות רלוונטי. אז אולי בסופו של יום פורסקוור לא עומד למות.