יום ראשון, 5 בספטמבר 2010

הקשר בין פייסבוק לקרמבו

פעם, לפני הרבה הרבה שנים (במונחים דיגיטליים...) צירוף האותיות UGC היה מהלך קסמים על מנהלי שיווק ברחבי העולם. הקונספט של User Generated Content, או בקיצור תוכן גולשים, נראה כמו עסקה חלומית עבורם - אאוטסורסינג חינמי של פיתוח הפרסום או המוצרים מצד אחד והצטיירות כמותג שמקשיב לצרכנים שלו מצד שני. בתחילה וגם לאורך הדרך היו כמה הצלחות ואולי בראשן קמפיין Dewmocracy של פפסיקו שהושק לראשונה ב-2007 וכלל את כל השלבים בפיתוח וריאנט חדש למשקה מאונטיין דו, כולל טעם, צבע, שם, עיצוב ופרסום.
אבל עם הזמן מותגים הבינו שיבול ה-UGC הוא לעיתים קרובות מאוד גם מועט וגם מאכזב. אחד הפתרונות היה מעבר מ-UGC שדורש מאמץ מהגולשים (כמו יצירת סרטון פרסומת או עיצוב אריזה) ל-UGC שלא מצריך הרבה יותר מכמה לחיצות עכבר. הגלגול הבא של UGC בפיתוח מוצרים הגיע בתחילת 2010 ע"י Vitamin Water של קוקה קולה, אשר עברו מהמיניסייט העצמאי הקלאסי לפייסבוק ועוד יותר מכך תקשרו את העובדה שהטעם פותח ע"י גולשי פייסבוק על גבי האריזה תוך שימוש בלוגו פייסבוק.


ואכן, הקמפיין זכה לבאז רב מאחר והוא תוקשר יפה ויצר ציפייה לפני ההשקה כולל יח"צ וספוט הזוי עם כוכב ה-NBA סטיב נאש, בזמן הקמפיין הבחירה היתה שקופה ומתוקשרת לגולשים, ולבסוף הפאנץ' היה פיתוח הבקבוק כולל לוגו פייסבוק עליו, מה שגם גורם לו לבלוט בג'ונגל המשקאות פה בסופר וגם מקרב אותו לעולם הערכים הנחשק של המותג פייסבוק.

אבל לא רק בארה"ב, ביוני האחרון הושק קמפיין של גלידות שטראוס אשר מבקש מגולשי הפייסבוק לבחור את הטעם של קרמיסימו אשר היו רוצים שיחזור למדפים. הדבר נעשה כמו שצריך ע"י סקר פייסבוק שלא דרש מהגולשים יותר מדי מאמץ אלא רק לקחת דקה ולהצביע.

400 הבוחרים הובילו להחזרת הטעמים קרמבו ומוס שוקולד, ולראשונה בישראל ואולי בפעם השנייה בעולם, מוצר צריכה יישא את לוגו פייסבוק. כבוד!
איך היה אפשר לעשות את זה אפילו טוב יותר?
בעוד מאונטיין דו ו-Vitamin Water דאגו לתמיכת מדיה ויח"צ לפני ולאורך הקמפיין שעוררה באז, ציפייה ומתעניינים חדשים במותג, גלידות שטראוס נמנעו מכך והשאירו את הקמפיין עבור אוהדי קרמיסימו בפייסבוק בלבד. אני נתקלתי בקמפיין רק בעקבות סרטון הסיכום הבא, כאשר הייתי מצפה לשמוע על המהלך הזה הרבה קודם לכן. לסיכום, אחלה מהלך, רק חסר ה-360 הכה שחוק אך עדיין לא מיושם מספיק.